Uddannelse

Som roer og medlem i Vejle Roklub har du forskellige muligheder for at få mere viden om roning, forbedre dine kvalifikationer og dermed få flere muligheder for at udøve sporten.

Vores aktivitet er koblet sammen med Søfartsloven, som vi, ligesom alle andre på vandet, skal overholde. Derfor kan rosportens krav om kvalifikationer og rettigheder virke tunge, men det handler i bund og grund om sikkerhed og ansvar på vandet.

Her er listen over de uddannelser, Vejle Roklub tilbyder medlemmer:

Roskole for nye medlemmer: Her lærer ikke roere at ro og får færdigheder til at deltage i klubbens almindelige tilbud. Roskolen afholdes i klubben.

Korttursstyrmandskursus: Klæder medlemmer på til at varetage rollen som ansvarshavende styrmand i bådene. Kurset afholdes internt i roklubben i løbet af februar/marts.

Langtursstyrmandskursus: Klæder medlemmer på til at varetage rollen som langtursstyrmand på ture udenfor det daglige rofarvand på Vejle Fjord. Kurset afholdes af Dansk Forening for Rosport. Information om Langtursstyrmandskurset.

Træneruddannelser: Giver medlemmer kompetencer til at instruere og træne andre i roning. Kurserne afholdes af Dansk Forening for Rosport. Information om træneruddannelserne:

Ergometertræner: Giver medlemmer kompetencer til at varetage ergometertræningen. Kurset afholdes af Dansk Forening for Rosport. Information om ergometertræneruddannelsen.

Materialekursus: Giver medlemmer viden om og kompetencer til at varetage vedligeholdelsen af bådene. Kurserne afholdes af Dansk Forening for Rosport. Information om uddannelserne her: