Sikkerhed

Klubbens holdning til sikkerhed

Ingen skal være i tvivl om, at sikkerhed til søs er vigtigt for en roklub, og Vejle Roklub tager den del ret alvorligt. Som roer er man som oftest sammen med andre i båden, så roerens egen holdning til sikkerhed har ikke kun betydning for roeren selv, det har i høj grad også betydning for de andre roere i båden

Redningsveste når vandet er koldt
Redningsveste medbringes på alle ture hele året. Det er obligatorisk at bære redningsvest under roning, når vandtemperaturen er under 12°c. For bestemmelse af vandtemperatur, orienter dig på www.badevand.dk og find badevandstemperaturen ved Tirsbæk Strand. Badevand.dk kan downloades som en App, så du altid har den med dig.

Krav om svømmeprøve (for medlemmer)
Alle medlemmer skal inden standerhejsning i foråret forelægge bevis for svømmeprøve (600m) for igen at blive frigivet til roning på vand.

Hvis du ikke har mulighed for at svømme en søndag aften i en lige uge mellem kl. 1800-1900, hvor klubben har svømmevagt, kan du printe svømmeattest for medlemmer ud og få underskrevet af livredder efter 600m svømning enten en vilkårlig søndag aften i DGI eller af anden, uddannet livreddder.

Krav om svømmebevis (ikke-medlemmer)
Alle ikke-medlemmer der deltager i aktiviteter på vand (skole-, firma-roning) skal underskrive denne svømmeerklæring og sikkerhedsinstruktion og medbringe til aktivteten i Vejle Roklub (unge under 18 skal have denne underskrevet af forældre).

Vejle Roklub - Reglementer
Læs reglementer her

Søsportens Sikkerhedsråds materiale om sikkerhed
Værd at vide om rednings- og svømmeveste